مرحبا اعزائي بمنتداكم

عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة ......... يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك
شكرا
مع تحيات اداره المنتدي ..........

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

مرحبا اعزائي بمنتداكم

عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة ......... يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك
شكرا
مع تحيات اداره المنتدي ..........

مرحبا اعزائي بمنتداكم

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتديات اسلامية و ثقافية وفنية واعمال فنية وديكور ومطبخ والمرأة واخبار عالم الفن والشعر

4 مشترك

كيف تعرف أنك تشاهد فيلما في دار عرض مصرية و لبنانية

black
    black

كيف تعرف أنك تشاهد فيلما في دار عرض مصرية و لبنانية Empty كيف تعرف أنك تشاهد فيلما في دار عرض مصرية و لبنانية

مُساهمة من طرف black الأحد ديسمبر 26, 2010 8:17 am

من الاول ..حاولت اختصر جدا في الموضوع .. بس مش عايزة اغير من طريقتي الصراحة .. خلصنا بقى اقراوا شوية زيادة
    كيف تعرف أنك تشاهد فيلما في دار عرض سينمائية مصرية ؟؟.. من كتاب << ابن عبد الحميد الترزي >> للكاتب المصري الساخر عمر طاهر
    ايضا كيف تعرف أنك تشاهد فيلما في دار عرض لبنانية ..من مشاهدات رانيا زوزو كوكو

اولا- كيف تعرف أنك تشاهد فيلما في دار عرض سينمائية مصرية ؟؟ من << كتاب ابن عبدالحميد الترزي >> للكاتب عمر طاهر ...

1- عندما تجبرك وزارة الداخلية على مشاهدة فيلم ردئ حتى نهايته لأنها قررت أنه ( ممنوع الخروج قبل نهاية العرض ) ، أصدرت الداخلية هذا القرار حتى لا تخرج فى منتصف الفيلم لترتكب جريمة ثم تبرأ نفسك بأنك كنت موجوداً فى السينما ( و التذاكر أهيه ) ، ( مع إنك ممكن تشترى التذاكر و ماتدخلش و تعمل جريمتك و تبرئ نفسك لأن التذاكر اهيه برضه ) .

2 - عندما تفاجأ ببكاء الأطفال البيبيهات فى حفلة منتصف الليل ، و عندما ترى أسرة كاملة ( أب + أم + طفلتين ) فى فيلم عليه لافتة " للكبار فقط " .

3 - عندما تجد العاملون فى السينما يعيشون فى اعياد طوال السنة ، فما أن تقف أمام شباك التذاكر حتى تصل إلى مقعدك يستقبلك الجميع ب ( كل سنة و أنت طيب )
    اعتقد أنه من النادر أن تدخل سينما فى نيويورك مثلاً فى أى وقت من العام و تجد كل من يعمل بها يرحب بك قائلاً Happy New Year

4 - عندما تستمع طوال النصف ساعة الأولى من الفيلم إلى خروشة تهشم شرائح الشيبسى أثناء خروجها من الأكياس أو الصوت المميز للرشفة الأخيرة من علبة العصير بالشاليمو ، أو طقطقة زجاجة الماء البلاستيكية أثناء الشرب و ال ( إح ) التالية له ، أو الصوت المميز لقرقشة حبات الفشار على يد إنسان متحوّل .

5 – عندما يقوم الجمهور بالتصفيق فى حالتين لا ثالث لهما ، عندما يتم حرق العلم الإسرائيلى أو عند بداية الأغنية الراقصة .

6 – عندما تفاجأ برنات الموبايل القوية أثناء العرض ، فى الرنة الأولى تكون حسن النية و تفترض انه نسى إغلاق هاتقه ، فى الثانيه تتململ قليلاً ، و تكون المفاجأة عندما يرد المشاهد ( ألو أيوة أنا فى السينما ) ، و تبدأ الدراما عندما يسأل المتصل عن اسم الفيلم ثم عن مستوى الفيلم .

7- عندما تضاء انوار القاعة قبل نزول كلمة النهاية و قبل نزول التترات الاخيرة ( على أساس إنه مش مهم تعرف مين اللى اشتغل فى الفيلم ) ، و الحقيقة أن الجمهور بالفعل غير مهتم لإنه ما أن يستشعر النهاية حتى يغادر مكانه لينصرف قبل الزحام .

8 - عندما تمد يدك أسفل مقعدك بالصدفة فتجد لبانة مستعملة مثبتة فيه ( قد تجدها مثبتة فى ظهر الكرسى الموجود أمامك أو فى جانب المسند ) .

9- عندما تجد بين المشاهدين مشاهداً عبقرياً يستنتج المشهد القادم بصوت عالى أو يجيب بالنيابة عن البطل أو يعلن للقاعه كلها اسم القاتل قبل معرفته بثوان .

10 - عندما يكتفى المشاهدون الجالسون فى بداية الصف بالدخول فى كراسيهم معتقدين أن المليمتر الذى يوفرونه لك باتخاذهم هذه الوضعية سيسمح لك بالمرور بحرية و التحليق حتى تصل إلى مقعدك ، و عندما يبدى جيرانك فى الصف امتعاضهم إذا فكرت فى الخروج أثناء الاستراحة ، و ترى هذا على ملامحهم فور إضاءة النور فتقرر الاستمتاع بالاستراحة فى مكانك .

11– عندما يقرأ المشاهدون اللوحة التى تظهر قبل عرض بعض المواد الإعلانية بصوت عالى و شبه جماعى ، فترى الجميع يرددون ( إعلان فانتا إعلان فانتا ) ، ثم يتم عرض إعلان فيلم ( 30000 سنة قبل الميلاد ) فتستمع إلى الجملة 10 مرات قادمة من كل الاتجاهات ، اما عند بداية عرض الفيلم فلابد ان تسمع بالطريقة نفسها جملة ( عدد الفصول 6 عدد الفصول 6 ) .(( ديه جامدة بجد ))

12– عندما يبدأ دخول حفلة 6 فى السابعة إلا ربع ( طيب ما تسموها حفلة سبعة إلا ربع ) ! ، الكارثة التى نتورط فيها جميعاً تظهر فى شهر رمضان عندما تسأل ( حفلة 9 بتبدأ كام ؟ فيقولولك بتبدأ حداشر و نص ) .

13-عندما يصل بطل الفيلم فى منتصف العرض فيتوقف الفيلم بلا مقدمات و تضاء الانوار لتحية النجم الذى يبدو و كأنه المحافظ يتفقد لجنة الامتحان (( طبعا مش فنان ))

ثانيا- كيف تعرف أنك تشاهد فيلما في دار عرض سينمائية لبنانية ؟؟؟ من مشاهدات رانيا زوزوكوكو

*تقريبا نفس الاحوال و المواقف اللي بتحصل برضو في مصر.. اللي ذكرت فوق اعلاه

* اذا رحت في اي حفلة و في اي وقت خاصة حفلتي الساعة 3 و 5 العصر و 10 بالليل و يكون الفيلم مشهور جدا و محقق ايرادات عالية جدا عالميا ..ما تلاقيش الا 10 مشاهدين و كمان تلاقيهم بيرغوا مع بعض و لا كانهم في بيوتهم او ع القهوة

* لما تروح تشوف فيلم له قيمته السينمائية ..تقعد وراك او جنبك شوية بنات مطرقعين يرغوا في اي حاجة ما عدا حتى التعليق على الفيلم ..و بس توصل لنص الفيلم تلاقيهم يقوموا سايبين الفيلم و انت مش فاهم اي حاجة من الفيلم من كتر رغيهم

* لما تخش فيلم على اساس انه فيلم رعب جدا و ممنوع تحت سن ال16 سنة يشوفوا الفيلم و تبص حواليك تلاقي كل السينما مليانة عيال كبيرهم 11 او 12 سنة ..لكن من اول مشهد رعب ..يهربوا من الصالة و يقولوا يا فكيك

* كتير من دور العرض السينمائية اللبنانية قربت تقفل لضعف مرتاديها ... بسبب نسخ الدي في دي بتاعت الافلام المرمية ع الارصفة ..او بسبب النت

**** ايه قريتوه الموضوع طيب يالا كل واحد يقولنا عن حكاية او حكايات غريبة عجيبة حصلت له في السينما في بلده ****
    عاشقه تامر حسنى
    عاشقه تامر حسنى

كيف تعرف أنك تشاهد فيلما في دار عرض مصرية و لبنانية Empty رد: كيف تعرف أنك تشاهد فيلما في دار عرض مصرية و لبنانية

مُساهمة من طرف عاشقه تامر حسنى الأحد ديسمبر 26, 2010 8:25 am

تحفة الموضوع اكتر من رائع
    وعندك حق يابنتي كل ده بيحصل

اللي بيغيظني لما فعلا حد يكون شاف الفيلم قبل كده ودخل تاني وعمال يحرق اللقطات

الضحك والهيصة والتصفير لما ييجي مشهد لرقاصة او بوسة عابرة يعني

العمال اللي في السينما اللي عاوزين بقشيش على طوول زي منكون سارقين بنك عشان جايين ندخل سينما
    ده غير بقشيش اللي واقفة على شباك التذاكر برة

مرة انا واخويا دخلنا فيلم كان لاحمد حلمي بس مش فاكرة كان ايه بالظبط
    وكان قاعد جنبه واحد يا اما اطرش او اهبل مش عارفة
    وكل شوية ايه؟؟ قال ايه؟؟
    طب وده معناه ايه؟؟ واخويا يشرحله المشهد مع ان الفيلم مش محتاج شرح ده كوميدي يعني

بس يا رانيا اللي اقدر عليه
    -اني اختار وقت كويس لدخول السينما
    يعني وقت مش زحمة ، مش لازم اول مالفيلم ينزل اجري ادخله يعني
    عملت كده في فيلم ألف مبروك لحلمي وروحت اول يوم الفيلم نزل دور العرض وضربت نفسي بال...
    اني روحت اول يوم ده ينهار زحمة على بشر رخمة ومعرفتش اسمع حاجة

-وكمان سينما كويسة بتبقى غالية شوية بس بتعدي فمكان نضيف والقاعات مش كبيرة اوي
    فبالتالي مفيش ناس كتير وكمان بتبقى عارفة مستوى الناس اللي داخلة معاكي (طبقة معينة)
    وطبعا هتعرفي تنامي زي حالاتي كده لما نمت في فيلم inception من كتر الهدوء اللي فالقاعه والسقعة بتاعت التكييف

يا اما بقى اتنيل اعد فالبيت وابقى اتفرج عالنت وخلاص

عاشقه احمد السقا
    عاشقه احمد السقا

كيف تعرف أنك تشاهد فيلما في دار عرض مصرية و لبنانية Empty رد: كيف تعرف أنك تشاهد فيلما في دار عرض مصرية و لبنانية

مُساهمة من طرف عاشقه احمد السقا الأحد ديسمبر 26, 2010 8:27 am

مش بحب موضوع الأكل في السينما غير البوب كورن ..

لان الريحة بتبقى رهيبة ... ما بظن اني اضايقت من شي قبل هيك هون او شي معين اتكرر .. يمكن لاني ما بروح دايم السينما ..

وحسب السينما الي بتنراح بس في الغالب .. كويس ..

بس اكتر مرة اضايقت فيها .. كان سينما في مكان صراحة اسوأ سينما رحتها ..

ضيقة وقديمة وريحة الصالة من الاكل بشعــة بكل المقاايييس .. !!

لأ والأجمل .. كنت مع اخواني الشباب واحد يمين وواحد شمالي .. وانا جمبي اخويا انفي شووي هو طبيعي اصلا لانو ريحة الاكل بالكتمة ما بتنطاق ..

فا ظهرت ريحــة .. فجأة من أحد الموجدين من كتر الأكل والبهرات وعاااااااا

..... انا ساعتها متت ع حالي من الضحك ع ردة فعل اخويا ..

وصرت اضحك ضحك معأنو مشهد الفيلم مكنش اصلا مضحك ومكنتش قادرة امسك نفسي من الضحك ابداً ..

يمكن هاي اسوأ المواقف .. الي صارتلي ..

سووووري لو قرفتكم .. بس الي صار مو طبيعي

والاحلى لما يكون فيلم مصري ويبقى المصرين او الي يفهمو اللهجة المصرية قلة وتيجي كلمة مصرية صميم .. وما يضحك إلا قليل وانت منهم والباقي ساكت ومش فاهم ..

المواقف هاي بضحكني كتير

lموضوع حلو حبيبتي .. يسلمو كتير..
    عاشقه احمد السقا وبس
    عاشقه احمد السقا وبس

مُساهمة من طرف عاشقه احمد السقا وبس الأحد ديسمبر 26, 2010 8:36 am

الصراحة عندي حكايات غريبة عجيبة مع السينما

بس حاروي واحدة منهم ...السنة اللي فاتت روحت ع السينما عشان اشوف فيلم هاري بوتر Half blood prince

و الجزء ده بالذات كان ممل جدا و رغييييييييييييييي مش بيخلص ابدا
    و كان جنب مني ع اليمين و ع الشمال اخوتي الشباب..., وايه زهقانين من الفيلم جدا
    و كل شوية اخويا الكبير يبص لاخويا التاني بغيظ و يقولوه ايه فيلم الرغايين ده يا عم اللي جبتنا نشوفوه و اللي مش عايز يخلص بسنته السودة ديه
    و فجأة نلاقي عيال صغيرة كبيرهم 10 سنين بقوا يخبطوا طول الوقت بكراسينا و كل شوية ابص لورا و اعمل الوش الناشف اللي هو عشان يختشوا و يوقفوا تخبيط فيوقفوا شوية
    و مافيش 5 دقايق الا و يرجعوا اضرب من الاول .. و ارجع برضو ابصلهم البصة المخيفة عشان يرتدعوا و اقولهم بس يا بابا ..بس يا واد ..يهدوا و يرجعوا يخبطوا بالكراسي

و اخوتي متغاظين من الفيلم و الرغي اللي فيه و متغاظين من العيال اللي بتخبط في كراسينا ...
    و فجأة الا و لاقي واحد من العيال دول بيزعق بصوت عالي و يقول لعيل متله ..لا انا اللي حالعب ميسي و انت كريستيانو رونالدو
    ببص ليهم الاقيهم بيلعبوا جيمز ع الموب و مع اصحابهم ع النت كمان
    فبصينا لبعضنا انا و اخوتي و ما لقينا نفسنا الا و منضحك ضحك ع الموقف كله و الناس بتبصلنا مستغربة ليه الضحك ده مع انه الفيلم مالوش دعوة بحاجة اسمها كوميديا
    بس اللي جيه علينا بقى بالضحك و فضلنا نضحك لاخر الفيلم ... انه العيال سابوا كراسيهم و ريحونا ..لكنهم بقوا يجروا زي المجانين في السينما ..اصلهم كانوا بيعملوا سباق ال 100 متر
    بس برضو انا ماسبتش حقي بس خلص الفيلم قلت كلمة سمعتها ام العيال .. و قلت : هما العيال دول هربانين من جبلاية القرود و لللا حاجة

و في حكاية تانية العن من اللي فوق بس حارويها في رد تاني

--------------------------------------------------------
    dark angel 444 و ليالي زمان و هيام ...شكرا جزيلا على الرد و مروركم الكريم

و بالنسبة لحكاية لولي و هيام .. بجد مش قادرة اتخيلها
    بجد موضوع ملوش حل
    ومن اكتر الحاجات اللي بتضايقني في السينما السخيف اللي شاف الفيلم قبل كده وجاي يحرقه
    والعامل الرزل بتاع كل سنه وانت طيب
    ابرز المواقف اللي حصلت لي في السينما كانت خناقه
    كان في كام طفل قاعدين ورايا ونازلين تخبيط في الكرسي بتاعي برجليهم واكتر من مره ادور لهم واقول لهم بس يا ابني بس يا حبيبي بس يالا
    لحد ما زهقت منهم وزعقت لـ1 منهم جه اخوه الكبير يزعقلي واتكلم معايا بطريقه وحشه روحت متخانق معاه وضاربه
    Nice topic zozo

ياه يخرب بيت كده . دى السينما يااما بيبقى فيها
    انا باحب السينما جدا فوق ما تتخيلى . و اصلا دى اجمل مكان ممكن اروحه . بس بيضايقنى جدا الناس اللى تفضل تعمل فيها عموالناقد و هو قاعد يتفرج و هات يا رغى بقى مع اللى جنبه . ليه عمل كده و ايه يا عم دا و ازاى الفيلم ده . يعنى انت يا حاج جاى ترغى و الا تتفرج . لو موش داخل تتفرج كنت وفرت حق التذكرة و رحمتنى ان من تعليقاتك الذكية الفذلوكية حوالين الفيلم . ناس بتعمل فيها مخرجين
    كمان بيضايقنى قوى ان النور ينور مع المشهد الاخير من قبل التترات ما تنزل . يعنى اللى فاضل بيقى وقت قليل و ممكن يبقى فيه حاجة مهمة و انا مندمجة بقى و الاقى النور نور و الناس شدت الرحال لبره . ايه يعنى هى جات على الدقيقتين دول . بتفلقنى دى الصراحة
    بصى انا فاكرة موقف واحد للسينما كنت رايحة مع واحدة صاحبتى فيلم الجزيرة و كان نازل بقاله فترة فموش عليه زحمة و الاخت دى بقى كانت حامل . و كل شوية تضرب برجلها الكرسى اللى قدامها من غير ما تقصد و الراجل اللى قاعد عليه يبص يلاقينا فيتحرج و موش يتكلم . و شوية ترجع تخبطه تانى و يبص تانى لما حسيت انه خلاص حيقوم يضربنا . و اول ما الاستراحة جات راح سايب المكان كله و غالبا خرج كمان بسببها . من يومها حلفت ما ادخل معاها سينما تانى لو ايه .

الوقت/التاريخ الآن هو الإثنين مايو 20, 2024 12:06 am